تور لحظه آخري تور لحظه آخري .

تور لحظه آخري

سياست هاي واشنگتن؛ رويايي كه تغيير كرد

آمريكا كه از متشنج بودن خاورميانه بيشترين بهره را مي برد برنامه هايي را براي عراق و سوريه در نظر داشت اما روند تحولات در سال ۹۴ به گونه اي بود كه كاخ سفيد با تغيير روياهاي خود مواجه شد.

خبرگزاري مهر: سال ۹۴ در عراق و سوريه در حالي آغاز شد كه جهان شاهد ادامه فعاليت گروه هاي تروريستي از جمله داعش و جبهه النصره در اين دو كشور بود.
اين گروه هاي تروريستي كه با حمايت و تسليح كشورهاي منطقه و غرب با هدف ايجاد بي ثباتي و در نهايت براندازي دولت و  حكومت هاي همسو با جريان مقاومت به وجود آمده اند از خشونت بار ترين روش هاي ممكن براي پيشبرد سياست هاي خود در منطقه استفاده مي كنند اما وقوع چند حادثه موجب شد تا اوضاع خاورميانه  مسيري خلاف آنچه كه كشورهاي عربي و حاميان غربي آنها مي خواستند در پيش بگيرد.
وقوع حادثه تروريستي پاريس از سوي نيروها و چهره هاي وفادار به داعش و متعاقب آن تشديد تدابير امنيتي در اغلب كشورهاي اروپايي موجب شد تا كشورهاي غربي به فكر اقدام جديد عليه داعش بيافتند از همين رو با رهبري آمريكا گروهي را با نام ائتلاف ضد داعش تشكل داده و متعاقب آن جنگنده هاي اين كشورها حمله به عراق و سوريه را به بهانه مقابله با داعش آغاز كردند.
اما با گذشت چند ماه از تشكيل اين ائتلاف و حملات جنگنده هاي عمدتا آمريكايي به عراق و سوريه، گروه تروريستي داعش همچنان به فعاليت خود ادامه مي داد تا اينكه كشورهاي ايران، روسيه، عراق و سوريه توافقي را براي اقدام هماهنگ عليه گروه هاي تروريستي انجام دادند.
همسويي شورشيان ميانه رو با تروريست ها و ضربات مهلك ائتلاف مقاومت به تروريست ها
آمريكا براي پيشبرد و محقق ساختن اهداف خود در سوريه قصد داشت تا از شورشياني كه آنها را ميانه رو مي خواند به عنوان نيروي زميني ائتلاف ضد داعش استفاده كند اما انتشار خبرهايي در مورد همسويي اين گروه ها با تروريست ها و همچنين انتقال تسليحات ارسال شده براي اين شورشيان ميانه رو به تروريست ها موجب شد تا آمريكا در سياست خود در حمايت از اين گروه ها دچار تشكيك شود.
در آن سوي ميدان اما ائتلاف مقاومت با حملات پردامنه عليه مواضع تروريست ها توانسته بود ابتكار عمل را در سوريه و حتي در عراق به دست بگيرد و اين يعني به خطر افتادن منافع اعراب و غرب. به همين دليل پس از گذشت چند ماه از آغاز حملات جريان مقاومت كشورهاي غربي و عربي شروع به بهانه جويي كرده و مدعي شدند كه در حملات جريان مقاومت، گروه هاي شورشي ميانه رو و نه تروريست ها هدف حمله قرار مي گيرند.
اما با وجود اين بهانه جويي ها پيشروي هاي مداوم نيروهاي مقاومت در عراق و سوريه موجب شد تا كشورهاي غربي و عربي براي آنكه منافع خود را جفظ كنند از در دوستي وارد شده و از روند گفتگوهاي صلح حمايت كنند. همين امر موجب شد تا «استفان دي ميستورا» فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه، اقدامات خود را افزايش داده و براي برگزاري گفتگوهاي صلح سوريه تلاش كند.
پيگيري اين امور موجب شد تا كشورهاي عربي و غربي  كه به شدت بر لزوم كنار رفتن بشار اسد از قدرت در سوريه تاكيد داشتند با حضور وي در قدرت تا زمان برگزاري انتخابات و مشخص شدن وضعيت دولت آتي سوريه موافقت كنند.
در موضع ضعف قرار گرفتن گروه هاي تروريستي از جمله داعش در سوريه و عراق موجب شد تا پديد آورندگان اين گروه ها به فكر جابجايي آنها بيافتند از همين رو از ماه هاي پاياني سال ۲۰۱۵ شاهد انتشار خبرهايي در مورد انتقال اعضاي داعش از عراق و سوريه به ليبي بوديم و پس از آن گزارش رسمي نهادهاي آمريكايي در مورد افزايش قدرت و قلمرو داعش در ليبي منتشر شد و متعاقب آن اتحاديه اروپا از بررسي طرح اعمال تحريم عليه ليبي خبر داد و برخي كشورها نيز از امكان اعزام نيروي نظامي به ليبي سخن گفتند.
در كنار هم قرار دادن اين تحولات نشان مي دهد كه آمريكا كه از چند دهه قبل از گروه هاي تروريستي همچون القاعده براي پيشبرد اهداف خود استفاده مي كند، با تغيير روند اوضاع در عراق و سوريه در حال جابجا كردن اين گروه ها و انتقال آنها به ليبي است تا با گشودن جبهه اي نسبتا جديد برنامه هاي خود را در اين گوشه از جهان ادامه بدهد.
روزهاي پاياني اسفند با پيشروي ارتش و نيروهاي مردمي در عراق و سوريه و همچنين برگزاري مذاكرات صلح سوريه در ژنو همزمان بود. در اين ميان روسيه نيز بخشي از نيروهاي خود را از سوريه خارج كرد تا به پيشرفت روند صلح در اين كشور كمك كند.
نتيجه آنكه در طول سال ۹۴ روند تحولات خاورميانه به گونه اي بود كه مجموع كلي تحولات به نفع جريان مقاومت رقم خورد از همين رو آمريكا و متحدان منطقه اي آن مجبور به تغيير سياست هاي خود شدند، در چنين شرايطي البته شيطنت هايي از سوي دشمنان جريان مقاومت انجام شد اما با اين وجود در انتهاي سال ۹۴ اوضاع در عراق و سوريه به نفع آمريكا در جريان نبود و شايد اين امر موجب شده بود تا متحدان منطقه اي واشنگتن همچون عربستان، اقدامات خود عليه جريان مقاومت بويژه حزب الله لبنان را شدت ببخشند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ساعت: ۰۱:۱۲:۳۲ توسط:مركز تور ايران موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :