تور لحظه آخري تور لحظه آخري .

تور لحظه آخري

تور روسيه - ودكا

تور روسيه - ودكا


موزه ودكا در سن پترزبورگ

حدود ۶۳۰ سال پيش، سفير «جنوا» (شهر بندري در ايتاليا) نوشيدني الكلي به نام «آكوا ويتا» (به معني آب حيات - تور روسيه ) به شاهزاده مسكو هديه داد و به اين ترتيب اين نوشيدني تقطيري وارد روسيه شد.

نيم قرن بعد از آن، يك راهب به نام «ايسي دور» (Isidor) در صومعه اي در مسكو با روش تقطيري جديدي از نان، الكل گرفت. همان چيزي كه امروزه به نام «ودكا» شناخته مي شود.
تا مدت ها اين نوشيدني فقط در دربار مسكو توليد و مصرف مي شد، اما با گذشت زمان مردم عادي هم به اين نوشيدني روي آوردند.


انواع الكل روسي

بعدها حكومت تزاري به محبوبيت ودكا پي برد و با وضع قوانين انحصاري براي توليد ودكا، از محل ماليات بر آن، هزينه هاي جاري دولت را تامين مي كرد. در مقاطعي در قرن نوزده ميلادي، تا ۴۰ درصد درآمد دولت از محل ماليات بر توليد ودكا تامين مي شد و به همين دليل مصرف ودكا تبليغ و ترويج مي شد.

در دوران اتحاد جماهير شوروي و بعد از جنگ جهاني دوم، دولت برنامه هايي را براي حل معضل بزرگ الكليسم به اجرا گذاشت. از درمان معتادان الكل گرفته تا ايجاد محدوديت هايي در توليد و توزيع و مصرف ودكا.


«نه به الكل»، پوستري تبليغي در زمان شوروي سابق

اما معضل الكليسم، همچنان گريبانگير روسيه است. حدود ۷۰ درصد نوشيدني هاي الكلي مصرفي در روسيه، ودكا است و روسيه با ميانگين مصرف ۱۶ ليتر الكل در سال به ازاي هر نفر (جمعيت بالاي ۱۵ سال) چهارمين كشور دنيا در مصرف الكل است (بعد از مولداوي، جمهوري چك و مجارستان).
متوسط عمر مردان در روسيه ۶۲ سال است (۱۳ سال كمتر از متوسط عمر زنان روس). گفته مي شود كه يكي از عوامل عمر پايين مردان در روسيه، مصرف بيش از اندازه الكل است.

توليد ودكا كارخانه اي هنوز هم انحصاري است و الكلي هاي خلاف سنگين از عهده قيمت بالاي آن بر نمي آيند. به همين دليل بعضي ها «ساماگون» (Samogon - تور روسيه ) يا همان «عرق سگي» خانگي درست كرده و مي خورند.


«ساماگون» (Samogon)

در خيلي از كشورها توليد و مصرف عرق خانگي مرسوم است؛ «عرق سگي» در ايران، «راكي» در تركيه، «چاچا» در گرجستان، «اوقي» در ارمنستان و…
«ساماگون» بيشتر از شكر درست مي شود، يا از سيب زميني، چغندر و ميوه هاي مختلف و در بيشتر در شهرهاي كوچك تر توليد و خريد و فروش و مصرف مي شود.

 

تور روسيه ...


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۲:۳۲:۱۹ توسط:مركز تور ايران موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :