تور لحظه آخري تور لحظه آخري .

تور لحظه آخري

دلايل افت قيمت نفت در سال 2015

تور روسيه


انتشار اطلاعات مربوط به كاهش فعاليت‌هاي كارخانه‌هاي چين، رشد توليد نفت اوپك، برگزاري جلسه چهارم دسامبر اوپك و به توافق نرسيدن اعضا بر سر كاهش توليد، افزايش ارزش دلار به دنبال افزايش نرخ بهره آمريكا از مهم ترين دلايل افت قيمت نفت در فصل چهارم سال 2015 بوده است.

به گزارش ايسنا، موسسه عالي آموزش و پژوهش، مديريت و برنامه‌ريزي كشور گزارشي را منتشر كرده است كه در آن بازار جهاني نفت خام فصل چهارم سال 2015 بررسي شده است.

در متن اين گزارش آمده است: ميانگين قيمت نفت خام برنت از 50 دلار در فصل سوم به 43 دلار در فصل چهارم سال 2015 رسيده است. هرچند كه در اوايل فصل حمله روسيه به مواضع گروه‌هاي تروريستي در سوريه و افزايش تنش ميان روسيه و تركيه اندكي قيمت نفت بالا رفت ولي اين افزايش قيمت موقتي بود. به گونه‌اي كه انتشار اطلاعات مربوط به كاهش فعاليت‌هاي كارخانه‌هاي چين، رشد توليد نفت اوپك، برگزاري جلسه چهارم دسامبر اوپك و به توافق نرسيدن اعضا بر سر كاهش توليد سبب كاهش شديد قيمت‌ها در اين فصل شد.

در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: اخبار منتشر شده از آمريكا هم به كاهش بيشتر قيمت‌ها دامن زد. به اين ترتيب كه افزايش ارزش دلار به دنبال افزايش نرخ بهره آمريكا در ماه دسامبر سبب كاهش قيمت نفت شد زيرا از يك طرف تقاضاي نفت به دليل گران‌تر شدن نفت براي كشورهاي واردكننده كاهش مي‌يابد و از طرف ديگر افزايش ارزش دلار سبب مي‌شود توليدكننده‌هاي نفت به جز آمريكا بتوانند سطوح فعلي توليد خود را حفظ كنند زيرا نفت را به دلار مي‌فروشند ولي هزينه‌هايشان بر حسب پول محلي است بنابراين سود اين شركت‌ها بر حسب پول محلي افزايش مي‌يابد. " تور روسيه "

علاوه بر اين، آمريكا ممنوعيت چهل ساله صادرات نفت را برداشت. از سوي ديگر موسسه بيكر هيوز هم اعلام كرد تعداد دكل‌هاي حفاري آمريكا در ماه دسامبر بالا رفته است و افزايش تعداد دكل‌هاي حفاري آمريكا در شرايط قيمت‌هاي پايين نفت به معني افزايش بهره‌وري توليدكننده‌هاي نفت است و لذا توليد اين شركت‌ها چندان كاهش نخواهد يافت.

در بخش ديگري از اين گزارش درباره دلايل ديگر كاهش قيمت نفت خام در فصل چهارم سسال 2015 آمده است: علاوه براين در هفته منتهي به 25 دسامبر اداره مطالعات انرژي آمريكا اعلام كرده است: موجودي نفت خام اين كشور افزايش يافته‌است و طي 80 سال اخير، اين اولين باري بود كه ذخاير نفت خام آمريكا در پايان سال بالا رفته است.همچنين رشد تقاضاي جهاني نفت در اين فصل مثبت ولي كاهنده بود كه عمده‌ترين دليل آن گرم‌تر بودن نسبي دما در اروپا و آمريكاي شمالي است.

در اين گزارش اشاره‌اي به گزارش‌ صندوق بين‌المللي پول شده و آمده است:بر مبناي گزارش صندوق بين‌المللي پول رشد اقتصادي جهان از 3.4 درصد در سال 2014 به 3.1 درصد در سال 2015 كاهش يافته‌است. اگرچه رشد اقتصاد جهان كاهش يافته است ولي به دليل پايين بودن قيمت نفت، آژانس بين‌المللي انرژي رشد تقاضاي جهاني نفت در سال 2015 ميلادي را 1.8 ميليون بشكه در روز برآورد كرده كه بيشترين ميزان طي پنج سال گذشته بوده است.

همچنين در اين گزارش آمده است: به هر حال افزايش رشد اقتصادي، افزايش تقاضاي جهاني نفت را به ذهن متبادر مي‌كند اما پيش‌بيني آژانس بين‌المللي انرژي، حاكي از كاهش رشد تقاضاي نفت از 1.8 ميليون بشكه در روز در سال 2015 به 1.2 ميليون بشكه در روز در سال 2016 است.

 اين در حالي است كه اولا وجود مازاد عرضه 1.5 ميليون بشكه‌اي سبب افزايش ذخاير نفت خام جهان شده است. به گونه‌اي كه ميزان ذخاير نفت خام در سال 2015 ميلادي به 4.4 ميليارد بشكه افزايش يافته است. حال آن‌كه ميانگين پنج ساله ذخاير 3.8 ميليارد بشكه بوده است. 

ثانيا، به نقل از صندوق بين‌المللي پول، تركيب رشد اقتصادي جهان در حال تغيير است و افزايش رشد اقتصادي عمدتا در كشورهاي توسعه يافته صورت مي‌گيرد. با توجه به كاهش رشد اقتصادهاي نوظهور انتظار مي‌رود افزايش چشمگيري در تقاضاي نفت وجود نداشته باشد. تور روسيه ...

در بخش ديگري از اين گزارش درباره طرف عرضه بازار نفت جهاني در فصل چهارم سال 2015 آمده است: « توليد نفت خام اوپك در ماه اكتبر به دليل كاهش توليد عربستان و عراق كاهش يافته است ولي در ماه نوامبر، افزايش توليد عراق سبب افزايش توليد اوپك شده است. عراق در ماه نوامبر ركورد توليد نفت خام خود را شكست و 4.5 ميليون بشكه در روز نفت توليد كرد كه 0.7 ميليون بشكه از ميانگين نيمه نخست سال 2015 بيشتر است.»

توسعه زيرساخت‌هاي ذخيره‌سازي در جنوب، پمپاژ نفت در خشكي، بهبود كيفيت نفت خام سبك و سنگين بصره و افزايش ظرفيت خطوط لوله منطقه كردستان به شمال از مهم‌ترين دلايل افزايش توليد نفت عراق بوده است. پيش‌بيني مي‌شود رشد توليد نفت عراق در سال 5502 با آهنگ كمتري ادامه يابد زيرا محدوديت بودجه دولت عراق باعث شده است شركت‌هاي بين‌المللي در جنوب برنامه‌هاي سرمايه‌گذاري خود را كاهش دهند.

همچنين در اين گزارش درباره توليد نفت خام كشورهاي غير اوپك، چنين توضيح داده شده است: در فصل چهارم سال 2015 روزانه 58.6 ميليون بشكه بوده است كه نسبت به فصل سوم 0.4 ميليون بشكه در روز افزايش داشته است، در ماه نوامبر توليد بالايروسيه و قزاقستان با كاهش توليد برزيل در نتيجه اعتصابات كارگران جبران شد. در ماه دسامبر توليد نفت خام آمريكا نسبت به ماه نوامبر 80 هزار بشكه كاهش داشته است.

رشد توليد نفت كشورهاي غيراوپك، در سال 2014 معادل 2.5 ميليون بشكه در روز بوده است كه عمدتا ناشي از افزايش توليد آمريكا است. اما با شروع سال 2015 رشد روزانه توليد نفت اين كشورها به 1.1 ميليون بشكه كاهش يافت. نكته قابل توجه آن است كه انتظار مي‌رود اين روند كاهشي رشد توليد، ادامه يابد و در سال 2016 رشد توليد اين كشورها منفي شود و توليد آن ها به 0.3 ميليون بشكه از سال قبل هم پايين‌تر رود. زيرا هم حفاري بين چاهي كشورهاي غيراوپك در ميادين متعارف افت كرده است و هم تعداد دكل‌هاي حفاري آمريكا در ماه ژانويه سال 2016 نسبت به ماه مشابه سال قبل، 60 درصد كاهش يافته است.

در اين گزارش درباره نفت آمريكا چنين گزارش داده شده است: توليدات نفت سبك آمريكا ويژگي‌هاي منحصر به فردي دارند، نرخ كاهش توليد در اين ميادين بالاست و زمان مورد نياز سرمايه‌گذاري آن‌ها به مراتب پايين‌تر از توليدات نفت متعارف است و لذا در شرايط قيمت‌هاي پايين، سرمايه‌گذاري و توليد در اين ميادين كاهش مي‌يابد بنابراين پيش‌بيني مي‌شود توليد نفت آمريكا در سال در سال 2016، حدود 0.4 ميليون بشكه در روز افت كند و در سال 2017، بدون تغيير بماند.

ميانگين قيمت نفت خام برنت در سال 2015 ، حدود 52 دلار بود كه نسبت به سال 2014، حدود 42 دلار كاهش داشته است. 

پيش‌بيني مي‌شود روند كاهشي در سال 2016 نيز ادامه يابد به طوري كه ميانگين پيش‌بيني چهار موسسه معتبر بين‌المللي صندوق بين المللي پول، اداره اطلاعات انرژي آمريكا، بانك جهاني و گلدمن ساكس - تور روسيه )، از ميانگين قيمت نفت خام برنت درياي شمال در سال 2016 حدود 41 دلار در هر بشكه است. زيرا با وجودي كه انباشت موجودي نفت در سال 2015 بيشتر از ميانگين 5 سال گذشته بوده است، به نقل از اداره اطلاعات انرژي آمريكا، پيش‌بيني مي‌شود در سال 2016 نيز بر موجودي نفت اضافه شود.

بيشترين حجم موجودي در نيمه ابتدايي سال 2016 ايجاد شده و باعث مي‌شود قيمت نفت تا ماه آوريل 2016، زير 40 دلار باشد. از سوي ديگر رشد تقاضاي نفت در سال 2016 نيز كمتر از سال 2015 پيش‌بيني شده است و برآوردها حاكي از آن است كه عرضه نفت خام نيز كاهش نخواهد يافت. بنابراين در سال 2016 همچنان جهان مواجه با مازاد عرضه است و بنابراين قيمت‌ها كاهشي خواهد بود.

علاوه بر اين، گلدمن ساكس اعلام كرده است كه انباشت نفت به گونه‌اي است كه ذخاير به ظرفيت عملياتي خود نزديك شده‌اند لذا ضروري است كه قيمت نفت كاهش بيشتري يابد تا از حجم توليد كاسته شود به همين دليل حداقل قيمت نفت ميتواند 20 دلار باشد تا توليدكنندگان نفت، توليد خود را كاهش دهند. همچنين صندوق بين‌المللي پول اعلام كرده است سال آينده كف قيمت نفت ميتواند بين 20 تا 30 دلار باشد. موسسه مالي مورگان استنلي افزايش ارزش دلار را عمده‌ترين دليل كاهش قيمت نفت در سال 2016 مي داند و معتقد است قيمت نفت به 20 دلار كاهش خواهد يافت. 


روسيه - تور روسيه - سفر به روسيه


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ فروردين ۱۳۹۵ساعت: ۰۷:۳۷:۱۰ توسط:مركز تور ايران موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :